تاثیر گوجه در درمان کبد چرب

 مطالعات جدید محققان دانشگاه تافتس در آمریکا نشان می‌دهد لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی با بیماری کبد چرب مقابله می‌کند و با کاهش التهاب، احتمال بروز سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

به گزارش health98 به نقل از ایرنا مطالعات مختلف نقش مواد غذایی و تغذیه را در پیشگیری و درمان انواع بیماری ها نشان می‌دهد. به گزارش صندوق جهانی تحقیقات سرطان، ۳۰ تا ۵۰ درصد از موارد سرطان قابل پیشگیری هستند و در این میان، نمی‌توان نقش تغذیه را نادیده گرفت.

با توجه به شیوع سرطان مرگبار کبد در سراسر دنیا، تحقیقات گسترده‌ای در مورد روش‌های پیشگیری در حال انجام است. مطالعات محققان نشان می‌دهد رنگدانه طبیعی لیکوپن که به وفور در گوجه‌فرنگی و میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ دیده می‌شود، خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی به ویژه روی کبد دارد و احتمال بروز سرطان و کبد چرب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این مطالعه حیوانی نشان می‌دهد گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های آن خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارند و مصرف دو تا سه عدد گوجه‌فرنگی در روز توصیه شده است. سس، رب، پودر و تمام مشتقات گوجه‌فرنگی نیز حاوی لیکوپن هستند.

در ادامه این مطالعه آمده است لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی تنوع میکروبیوتیک مفید را افزایش داده و مانع از رشد باکتری‌های مرتبط با التهاب می‌شود. علاوه بر گوجه‌فرنگی، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ فروت و فلفل قرمز نیز دارای لیکوپن هستند. محققان استفاده از این مواد غذایی را برای پیشگیری از کبد چرب و سرطان کبد ضروری می‌دانند. وجود چربی در کبد، طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد و به بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد برسد، عارضه‌ کبد چرب به وجود می‌آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد که نوع اول به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می‌دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهم‌ترین عوامل خطر این عارضه باشند. استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سوء تغذیه علل دیگر عارضه کبد چرب غیر الکلی هستند، البته برخی مطالعات نشان می‌دهد تجمع باکتری‌ها در روده کوچک نیز می‌تواند احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد.

**کبد چرب مرتبط با بارداری کبد چرب مرتبط با بارداری، عارضه تقریبا نادری است؛ ولی در صورت ابتلا می‌تواند برای جنین و مادر خطرناک باشد و به نارسایی کلیه و کبد مادر منجر شود. عفونت و خونریزی، از عوارض کبد چرب مرتبط با بارداری است. هنوز دلیل قطعی کبد چرب مرتبط با بارداری مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند عوامل هورمونی در این موضوع نقش داشته باشند. به گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، سرطان کبد (HCC) سومین علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان به شمار می‌آید و این بیماری معمولا در افراد بالای ۵۰ سال و به خصوص در مردان دیده می‌شود. سیروز یا زخم شدن کبد، هپاتیت B و C، عفونت ویروسی، التهاب مزمن کبد، هموکروماتوز (تجمع آهن در بدن) و مصرف الکل، مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان کبد هستند.

تاثیر گوجه در درمان کبد چرب

 

خواص شگفت‌انگیز قهوه

 قهوه به این علت که منبع سرشار کافئین است باعث می‌شود تا سیستم عصبی مرکزی افراد تحریک شود. این امر موجب می‌شود تا هوشیاری ذهنی افراد تقویت شود، در نتیجه حفظ‌کردن مطالب مختلف بسیار آسان‌تر می‌شود. طبق آخرین تحقیقات، نوشیدن ۴ لیوان قهوه در طول روز باعث می‌شود تا خطر ابتلا به آلزایمر تا ۲۰ درصد کمتر شود.به عقیده دانشمندان وجود ترکیبی بنام پولیفنول که ترکیبی آنتی‌اکسیدان است بیشترین تاثیر را در مقابله با آلزایمر دارد.بر اساس پژوهشی که محققان روی حدود ۴۲۰۰ زن انجام داده‌اند مصرف روزانه حداقل ۳ فنجان قهوه خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. این میزان از سن ۸۰ سالگی حتی به ۷۰ درصد نیز می‌رسد. با این حال یادتان باشد که روزانه بیش از ۳ تا ۴ فنجان قهوه مصرف نکنید.

 

 

پیشگیری از پارکینسون

امروزه تاثیر قهوه بر پارکینسون یک موضوع اثبات شده است و پزشکان استفاده از قهوه را به‌عنوان یک عامل پیشگیری کننده توصیه می‌کنند.تعداد زیادی از مطالعات اپیدمیولوژیک از جمله مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است رابطه معکوس بین نوشیدن قهوه و خطر ابتلا به این بیماری را نشان می‌دهند. طبق این مطالعات کسانی که روزانه ۳ الی ۴ فنجان قهوه مصرف می‌کنند ۲۴ تا ۳۲ درصد کمتر دچار بیماری پارکینسون می‌شوند.این مطالعات که در طول بیش از ۱۸ سال انجام شد نشان داد که بین نوشیدن قهوه و کاهش ابتلا به پارکینسون رابطه خطی وجود دارد.

 

مقابله با ‌ام‌اس

ام‌اس بیماری است که سیستم عصبی،نخاع و مغز را مورد تاثیر قرار می‌دهد. طبق تحقیقات به دست آمده توسط پژوهشگران، مصرف قهوه می‌تواند از ابتلا افراد به بیماری ‌ام‌اس جلوگیری کند. همچنین قهوه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عصبی همچون آلزایمر نیز موثراست. کافئین موجود در قهوه دارای خواص محافظت نورونی است که می‌تواند از تولید سیتوکین‌های التهابی جلوگیری کرده و در نتیجه از واکنش سیستم ایمنی جلوگیری کند.

تقویت چشم

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد خواص قهوه برای بهبود بینایی چشمگیر است. تحقیقات جدید نشان داده است خوردن روزی یک فنجان قهوه به تقویت قدرت بینایی کمک می‌کند. بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد شبکیه همان لایه نازک پشت چشم است که از سلول‌های حساس به نور و سلول‌های عصبی تشکیل شده است که وظیفه دریافت و سازماندهی بصری ما را بر عهده دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، شبکیه یک لایه حساس از بدن است که اکسیژن بیشتری نسبت به سایر ارگان‌ها و سلول‌های بدن مصرف می‌کند. گفتنی است نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه باعث می‌شود اکسیژن به میزان کافی به این لایه‌های حساس از بدن برسد و قدرت بینایی مان تقویت شود.

 

مفید برای کبد

نتایج تحقیق که توسط دانشمندان آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به‌طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به یک بیماری خود ایمنی مربوط به کبد به اسم اسکلروزان کولانژیت را کاهش دهد. این بیماری باعث پیشرفت بیماری سیروز، سرطان مجاری صفرایی و نارسایی کلیوی می‌شود.در این پژوهش محققان دو گروه شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار دادند. یک گروه دچار بیماری اسکلروزان کولانژیت بوده و گروه دیگر در سلامت کامل قرار داشتند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که گروه اول قهوه‌ کمتری در مقایسه با گروه دوم مصرف کرده‌اند. این افراد حدودا ۲۰ درصد وقت کمتری برای نوشیدن یک فنجان قهوه اختصاص داده‌اند.

 

مقابله با سرطان پوست

محققان بر این باورند که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز بدن انسان را در برابر نوعی از سرطان پیش‌رونده و خطرناک پوست محافظت می‌کند. «ملانوما مالیگننت» جدی‌ترین نوع سرطان پوست است که معمولاً خود را به‌صورت جوش‌های گوشتی یا سیاه روی پوست نشان می‌دهد که با گذشت زمان بزرگ‌تر می‌شوند. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر باشد و این در حالیست که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در طول روز می‌تواند بیشترین اثرگذاری را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد.

 

سلامت قلب

در صورتی که نوشیدن قهوه عادت روزانه شما شده، ممکن است در طولانی مدت از تاثیرات آن روی سلامت قلب خود شگفت‌زده شوید. بررسی تازه‌ای که نتایج آن در نشریه انجمن قلب ایالات متحده منتشر شده نشان می‌دهد که مصرف متعادل قهوه ممکن است با کاهش میزان مرگ و میر ناشی از انسداد رگ‌های قلب رابطه مستقیم داشته باشد. بر اساس این پژوهش، خطر مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی در قهوه خورهایی که ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر از یک فنجان در روز می‌نوشند، ۲۱ درصد کمتر است.

 

خواص شگفت‌انگیز قهوه

 

یک رژیم غذایی سالم

 یک رژیم غذایی سالم از ارکان اصلی دستیابی به هدف وزن سالم است. با این وجود، اشتیاق ما برای کسب بهترین نتایج، گاهی اوقات موجب می‌شود تا اشتباهاتی را مرتکب شویم که نه تنها وزن کم نکنیم، بلکه با افزایش آن نیز مواجه شویم. به واسطه رژیم‌های که شبیه معجزه به‌نظر می‌رسند و باورهایی اشتباه که درباره رژیم‌های غذایی وجود دارد، افراد بسیاری در مسیر کاهش وزن بارها و بارها شکست می‌خورند. از این‌رو، اگر برای کاهش وزن خود را برنامه‌ریزی می‌کنید، آگاهی از مواردی که باید از آنها پرهیز کنید نیز اهمیت دارد.در شرایطی که ممکن است بی‌ضرر و موثر به‌نظر برسند، اشتباهات رژیم غذایی با گذشت زمان می‌توانند اثر مخرب خود را نشان داده و بی‌نتیجه شدن تلاش‌های فرد را به‌همراه داشته باشند. افزون بر این، برخی از این اشتباهات حتی می‌توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند زیرا بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند.

 

 

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

تامین آب مورد نیاز بدن جزئی اساسی از هر برنامه غذایی سالم محسوب می‌شود، به ویژه اگر کاهش وزن را هدفگذاری کرده باشید. اگر به میزان کافی آب مصرف نکنید، آهنگ سوخت و ساز بدن و دیگر فرآیندهای مهم کند می‌شود و در دفع سموم و چربی سوزی با دشواری بیشتری مواجه می‌شوید.از این‌رو، تامین آب مورد نیاز بدن از طریق مصرف نوشیدنی‌های سالم در طول روز توصیه شده است. البته نباید در این زمینه زیاده‌روی کنید و از مرز سه لیتر یا ۱۲ لیوان در روز عبور کنید. مصرف بیش از حد آب می‌تواند فشار مضاعفی به کلیه‌ها وارد کرده و سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به اندازه کافی غذا نمی‌خورید

شاید فکر کنید که گرسنگی کشیدن روشی موثر برای صرفه جویی در کالری‌های مصرفی است، اما این اشتباه دیگری است که هنگام رژیم گرفتن مرتکب می‌شوید. در شرایطی که پرهیز از مصرف کالری اضافه به منظور تحقق هدف کاهش وزن ضروریست، اما رنج کشیدن از گرسنگی اقدامی نادرست است.این شرایط تنها به احساس قوی اضطراب و در ادامه پرخوری منجر می‌شود. در حقیقت، گرسنگی کشیدن می‌تواند موجب خستگی و ضعف شود زیرا مغز این گونه احساس می‌کند که هیچ انرژی ندارد.در عوض، بهتر است مواد غذایی سالم را به منظور کاهش احساس گرسنگی مصرف کنید، بدون اینکه آسیبی به رژیم غذایی شما وارد شود.

رژیم غذایی به شدت محدود را دنبال می‌کنید

مراقب باشید! دنبال کردن یک رژیم غذایی محدود کننده نه تنها از اشتباهاتی است که می‌تواند به افزایش وزن منجر شود، بلکه سلامت شما را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. این قبیل برنامه‌های کاهش وزن بسیار محدود کننده، ناسالم، و اغلب موجب اثر نوسانی ناخواسته می‌شوند.اگرچه در ابتدا ممکن است گزینه‌ای موثر به‌نظر برسند، اما با گذشت زمان، وزن کاهش یافته بار دیگر بازگشته و حتی ممکن است با افزایش وزن بیشتر نیز مواجه شوید. افزون بر این، رژیم‌های غذایی محدود کننده موجب کمبودهای تغذیه‌ای می‌شوند که می‌توانند ابتلا به اختلالات متابولیک را در پی داشته باشد.

رژیم نامناسب را انتخاب کرده‌اید

انتخاب یک برنامه غذایی نامناسب که شاید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ما آن را دنبال می‌کند، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در تلاش برای کاهش وزن انجام می‌دهیم.اگرچه آن فرد ممکن است به نتایج مطلوب دست یافته باشد، اما این به معنای تحقق نتایجی مشابه برای شما نیست. شرایط بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و هر کدام نیازهای خاص خود را دارند.اگر به نتایج مورد انتظار خود دست نمی‌یابید، احتمالا رژیم غذایی انتخابی مناسب شما نیست. مراجعه به یک متخصص تغذیه بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. وی می‌تواند یک برنامه غذایی بر اساس نیازها و با در نظر گرفتن وزن، وضعیت سلامت و عادات روزانه شما تنظیم کند.

سالادهای سالم انتخاب نمی‌کنید

به طور معمول با شنیدن واژه «سالاد»، غذایی سبک و کم کالری در ذهن ما نقش می‌بندد. اما باید توجه داشت که همواره اینگونه نیست. اگرچه دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارند که به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما برخی سالادها حاوی کالری بیش از حد و ناسالم هستند.زمانی که یک سالاد تهیه می‌کنید باید از چاشنی‌های تجاری، پنیرهای چرب و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس پرهیز کنید.

مواد مصرفی شما متنوع نیستند

در هر برنامه غذایی سالم پرهیز از منابع قندها، آردها و مواد غذایی فرآوری شده توصیه شده است. اما این به معنای آن نیست که نمی‌توانید در وعده‌های غذایی سالم خود تنوع مواد غذایی داشته باشید.محدود کردن مواد غذایی مصرفی اشتباه بزرگی است که می‌تواند شما را از کسب نتایج دلخواه دور کند.همچنین، پرهیز از کربوهیدارت‌ها یا مواد غذایی حاوی چربی شاید انتخابی منطقی برای کاهش وزن باشد، اما در واقعیت، این گونه نیست.

 

اشتباهاتی از جنس رژیم غذایی

اشتباهاتی از جنس رژیم غذایی

منابع ویتامین B6

 این ویتامین سخت کوش فعالیت های زیادی در بدن انجام می دهد. ویتامین B6 بر روی خلق و خو، اشتها، خواب و افکار شما تاثیر می گذارد. بدن برای مبارزه با عفونت، تبدیل غذا به انرژی و انتقال اکسیژن در خون به تمام بخش های بدن به این ویتامین احتیاج دارد. کمبود ویتامین B6 در بدن به ندرت اتفاق می افتد اما به هرحال در صورت بروز این مشکل باید بلافاصله برطرف شود.

کاهش سطح انرژی

اگر سطح ویتامین B6 در بدن خیلی کاهش پیدا کند، ممکن است دچار آنمی یا کم خونی شود، به این معنا که سلول های قرمز خون کم می شوند. این امر باعث خستگی و ضعف می شود. به علاوه کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در بدن باشد. کمبود سایر ویتامین ها، مانند ویتامین B12 و فولات نیز عوامل دیگری هستند که باعث کاهش سطح انرژی می شود.

 

بثورات یا جوش های پوستی

نشانه های کمبود ویتامین B6 می تواند روی پوست ظاهر شود. در بدن تغییر مواد شیمیایی اتفاق می افتد. اغلب کمبود ویتامین B6 باعث پوسته پوسته شدن و جوش های همراه خارش می شود که معمولا روی صورت بروز می کند و درماتیت سبورئیک seborrheic dermatitis نامیده می شود. این جوش ها به مرور زمان واضح تر و شدیدتر می شوند. اگر دچار کمبود ویتامین B6 باشید، بروز علائم چند ماه یا چند سال طول می کشد.

خشکی یا ترک خوردن لب ها

دهان جایگاه خوبی است که هر گونه کمبود ویتامین B6 را نشان می دهد. لب ها ممکن است پوسته پوسته شود و گوشه لب ها ترک بخورد. به علاوه زبان ملتهب می شود.

سیستم ایمنی ضعیف

کمبود ویتامین B6 ممکن است توانایی بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها را کاهش دهد. این مسئله می تواند یک چرخه باطل ایجاد کند. سرطان و سایر بیماری ها باعث کاهش سطح ویتامین B6 در بدن می شوند. بنابراین اگر مبتلا به این نوع بیماری ها هستید، برای جبران ویتامین B6 نیاز به مقدار بیشتری از آن دارید. با مصرف مکمل ویتامین B 6 می توانید کمبود آن را جبران کنید.

بی حس شدن دست ها و پاها

آیا انگشت های دست و پاهایتان سوزن سوزن می شوند؟ علت این مشکل اختلالات عصبی است که نوروپاتی محیطی نامیده می شود. کمبود ویتامین B6 باعث بروز نوروپاتی محیطی می شود. ویتامین B6 و B12 برای حفظ سلامت اعصاب ضروری هستند.

بدخلق شدن نوزاد

نوزاد بدخلق سعی می کند کمبود ویتامین B6 را به شما اعلام کند. اگر نوزاد را در بیشتر از ۶ ماه با چیز دیگری به جز شیر خودتان تغذیه نکنید، کودک دچار کمبود ویتامین B6 می شود. کمبود بیش از حد این ویتامین حتی ممکن است منجر به بروز تشنج شود. به علاوه کمبود ویتامین B6 شنوایی کودک را ببش از حد حساس می کند و در نتیجه هر سر و صدایی به راحتی کودک را آزار می دهد.

حالت تهوع صبحگاهی

مادران بیشتر از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارد. اگر احساس تهوع و استفراغ می کنید (و این احساس فقط به صبح خلاصه نمی شود) نیاز به مکمل ویتامین B6 دارید. اما لازم است این مکمل را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

مغز مه آلود

ویتامین B6 به تنظیم خلق و خو و حافظه کمک می کند. اگر متوجه بروز احساسات آشفته یا مایوس کننده شدید، به ویژه اگر سن بالایی دارید، کمبود ویتامین B6 می تواند علت بروز آن باشد. کمبود ویتامین B6 احتمال بروز افسردگی بعد از سکته مغزی، شکستن لگن یا سایر بیماری های مهم را افزایش می دهد. B6 گاهی با سایر ویتامین های گروه B همکاری می کند. اگر دچار کمبود این ویتامین شوید، ممکن است توانایی های ذهنی شما نیز کاهش پیدا کند.

سرطان

کمبود ویتامین B6 احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. محققان علت ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و سرطان را نمی دانند، اما بررسی ها نوعی ارتباط بین کمبود ویتامین B6 و بروز سرطان های معده و مری را نشان داده اند. به علاوه کمبود این ویتامین احتمال ابتلا به سرطان را در صورت مصرف هورمون های استروئیدی افزایش می دهد، سرطان هایی مانند سرطان پستان و پروستات.

میزان مصرف روزانه از ویتامین B6 چقدر است؟

میزان نیاز بدن به ویتامین B6 در روز ارتباط مستقیم با سن و سال شما دارد. نوزادهای ۷ تا ۱۲ ماه به میزان ۰٫۳ میلی گرم ویتامین B6 در روز نیاز دارند. با بالا رفتن سن میزان نیاز شما به ویتامین B6 افزایش پیدا می کند. اگر بیشتر از ۵۰ سال سن دارید، تقریبا به ۵ برابر از این ویتامین احتیاج دارید: ۱٫۷ میلی گرم در روز برای مردان و ۱٫۵ میلی گرم در روز برای زنان. خانم های باردار بیش از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارند، یعنی ۱٫۹ میلی گرم در روز.

منابع ویتامین B6 : پروتئین ها

دریافت تمام ویتامین B6 مورد نیاز از غذا آسان است. گوشت پرندگان، گوشت گوساله و ماهی از دم دست ترین منابع این ویتامین هستند. تنها ۹۰ گرم از ماهی تن حاوی تقریبا نیمی از نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین B6 است. همان مقدار از ماهی سالمون ۳۰ درصد و همان مقدار گوشت مرغ ۲۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.

منابع ویتامین B6: سبزی ها و میوه ها

اگر سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت دوست دارید بهتر است بدانید یکی از منابع دریافت ویتامین B6 هستند. میوه ها نیز منبع مهم دیگری از ویتامین B6 هستند (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپفروت). یک فنجان نخود فرنگی و لوبیا چیتی نصف نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کنند.

علت کمبود ویتامین B6

کمبود ویتامین B6 به شکل جدی به ندرت رخ می دهد. اما در برخی سالمندان به خاطر غذا نخوردن کافی یا عدم جذب مواد مغذی توسط بدن ممکن است دچار کمبود ویتامین B6 شونئ. بیماری های کلیوی و سایر شرایطی که باعث می شوند مواد مغذی توسط روده کوچک به خوبی جذب نشوند، از مهم ترین علل بروز کمبود ویتامین B6 هستند. نوشیدن زیاد مشروبات الکلی نیز یک عامل دیگر است.

مکمل های ویتامین B6

اگر قادر به دریافت ویتامین B6 کافی از غذاها نیستید، مکمل ها می توانند این کمبود را جبران کنند. اکثر مولتی ویتامین ها دارای ویتامین B6 هستند یا اینکه می توانید ویتامین B6 را به طور مجزا مصرف کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید یا مکمل دیگری مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه در مصرف ان محتاط باشید. مصرف زیاد ویتامین B6 به عصب ها آسیب می رساند یا منجر به بروز زخم، سوزش سر دل یا تهوع می شود. حداکثر میزان مصرف ویتامین B6 برای بزرگسالان ۱۰۰ میلی گرم در روز است.

منابع ویتامین B6

منابع ویتامین B6

شربت سرماخوردگی نوزادان

شربت دکسترومتورفان (Dextromethorphan) و شربت کوریزان (Corizan) دو نمونه اصلی شربت سرماخوردگی نوزادان هستند. برای درمان سرماخوردگی نوزادان و کودکان داروهای مختلفی وجود دارد که می‌توان تحت نظر پزشک از آن‌ها استفاده کرد.

سرماخوردگی از بیماری‌هایی است که سن و سال و موقعیت نمی‌شناسد. این عارضه ممکن است در سال چندین مرتبه به سراغ انسان آید. متاسفانه نوزادان با آن جسم نحیفی که دارند، از سرماخوردگی در امان نیستند. هنگامی که نوزاد در حال بزرگ شدن است نسبت به ویروس‌ها بسیار حساس‌تر است و با میکروبی شدن دست‌ها به ویروس سرماخوردگی و لیسیدن دست‌ها و مالیدن به چشم‌ها، سریع‌تر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل سرماخوردگی نوزادان، کامل نشدن سیستم ایمنی آن‌ها است. هنگامی که نوزاد سرما می‌خورد فقط بر علیه یکی از انواع ویروس‌ها ایمنی پیدا می‌کند. پس نوزاد شما باید به تمامی ویروس‌های سرماخوردگی دچار شود تا نسبت به همه آن‌‌ها ایمنی پیدا کند.

در صورتی که سرماخوردگی نوزاد در فاصله زمانی اردیبهشت تا آبان اتفاق بیافتد و به صورت بروز سریع تب، همراه با لرز و خستگی باشد و در پی آن آبریزش بینی و یا سرفه خشک ایجاد شود، کودک شما به احتمال زیاد به آنفلانزا دچار شده است ولی در صورتی که قبل از تب کردن، گرفتگی بینی و سرفه وجود داشته باشد نوزاد شما سرما خورده است. بنابراین خیلی طبیعی است که نوزاد در سال اول تولد دچار سرماخوردگی شود و والدین سردرگم شوند و ندانند چه کنند. شاید در وهله اول، اولین اقدامی که به ذهنتان بیاید مراجعه پزشک باشد. پزشک متخصص کودکان با گرفتن درجه حرارات بدن نوزاد و بررسی وضعیت جسمی‌اش داروی مناسب را برای او تجویز می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از انواع شربت سرماخوردگی نوزادان پرداخته‌ایم. نکته قابل توجه این است که استفاده از دارو بدون تجویز پزشک متخصص برای کودک شما، گزینه خوبی برای ایجاد حس خوب در کودکتان نیست و استفاده از چنین داروهایی برای نوزاد نباید خودسرانه باشد.

معرفی شربت سرماخوردگی نوزادان ۱. شربت دکسترومتورفان

شربت دکسترومتورفان (Dextromethorphan) از داروهای سرماخوردگی است که برخی از علائم آن مثل سرفه را برطرف می‌کند. این دارو هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان موجود است. به طور معمول، میزان مصرف در کودکان دو تا شش سال، حدود یک قاشق مرباخوری در هر شش ساعت و در کودکان شش تا ده سال، حدود دو قاشق مرباخوری در هر شش ساعت است. استفاده از این دارو برای نوزادان و کودکان زیر دو سال تنها با نظر پزشک متخصص کودکان باید صورت گیرد.

عوارض: خارش، اسهال، یبوست، حالت تهوع و استفراغ، خواب‌آلودگی، عصبانیت، کاهش هشیاری و گیجی، توهم دیداری، سرگیجه، تاری دید، تعرق، تب، تغییرات فشارخون، تنفس کم‌عمق و یا نامنظم، احتباس ادرار و درد مثانه برخی از عوارض مصرف این داروست.

۲. شربت کوریزان

کوریزان (Corizan) از داروهای سرماخوردگی است که به منظور تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مثل سرفه، درد و تب در بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با عنوان شربت کوریزان درد و تب برای کودکان توسط پزشک تجویز می‌گردد. داروی کوریزان برای بزرگسالان به صورت قرص است. به طور معمول به منظور رفع علائم سرماخوردگی در بزرگسالان هر ۸ ساعت یک قرص مصرف می‌شود، میزان مصرف شربت کوریزان برای کودکان به وزن کودک بستگی داشته و توسط پزشک تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت یکی بودن علائم بیماری یک کودک با کودکی دیگر باز هم نباید از داروی مشابه استفاده کرد. مصرف چنین داروهایی برای نوزادان و کودکان حتما باید بر اساس صلاح‌دید و تجویز پزشک صورت گیرد.

عوارض: سرگیجه، خواب‌آلودگی، سردرد، تاری دید، ناراحتی معده، حالت تهوع، یبوست، خشکی دهان و بینی و گلو برخی از عوارض این داروست.

درمان سرماخوردگی نوزادان با روش‌های خانگی

همانظور که می‌دانید بدن نوزاد از نظر مصرف دارو (چه گیاهی و چه شیمیایی) همانند بزرگسالان نیست. اگر شما مبتلا به سرماخوردگی شوید، درمان‌های خانگی زیادی همچون مصرف سوپ و نوشیدنی‌های داغ برای کاهش علائم و ایجاد احساس بهتر برایتان وجود دارد. اما برای درمان سرماخوردگی نوزادان زیر ۳ ماه، چون دارو‌ها و سوپ مرغ جزء گزینه‌ها نیستند، شرایط دشوارتر می‌شود. با این حال برخی از روش‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند از میزان علائم سرماخوردگی در نوزاد کم کرده و بهبودی او را سرعت بخشند. اگر با این درمان‌های خانگی مفید آشنایی کافی ندارید بهتر است لینک‌های زیر را در این زمینه مطالعه کنید.

هشدار

گاهی والدین خودسرانه انواع شربت سرماخوردگی نوزادان را به کودک خود می‌دهند. در صورتی که این کار ممنوع است و باید بدانند اگر به کودک زیر ۶ ماه دارویی را بدون تجویز پزشک بخورانند اختلال در یادگیری را برای کودک رقم می‌زنند. همچنین مصرف شربت‌هایی که خواب‌آلودگی را در کودک تشدید می‌کند بسیار خطرناک است و به هیچ‌وجه نباید برای خواب کردن کودک از دارو و مواد خواب‌آور استفاده کنند. عوارضی مانند ضایعات مغزی حتی کوتاه مدت حاصل مصرف این داروهاست.

شربت سرماخوردگی نوزادان

شربت سرماخوردگی نوزادان

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
<-blogads->