این قرص از دسته دارو های ضد اسهال می باشد که با نام های تجاری lopex و dimor و قرص آمی لوپرا شناخته می شود که در اشکال دارویی قرص و کپسول و شربت در داروخانه ها وجود دارد.

 

 آشنایی با کاربرد های قرص لوپرامید

لوپرامید جزو مخدر ها و مشتقات سنتزی پیپرادین می باشد که قادر است به صورت مستقیم روی عصب های مخاطی تاثیر بگذارد و حرکات روده را آهسته تر کند که در این زمان شاهد کاهش حجم میزان اسهال و بند آمدن آن می شویم. بیشترین استفاده از این دارو برای درمان های اسهال های ناگهانی است.

از دیگر کاربرد های این دارو استفاده از آن جهت درمان اسهال به بیمارانی که مشکلات التهابی روده دارند.

موارد مصرف

همان گونه که گفتیم این قرص در اشکال مختلفی وجود دارد که نوع مصرف آن را پزشک برای شما تعیین می کند، این قرص در جهت درمان مشکلات زیر مصرف می شود.

کنترل حرکات روده ها و سیستم گوارشی بهبود سندروم روده بهبود التهابات روده درمانگر اسهال

 

مقدار استفاده از این دارو در افراد مختلف

در بزرگسالان⇐ بستگی به نوع حاد و مزمن بودن اسهال دارد. در صورت حاد بودن به طور کل باید مقدار مصرف آن در طول روز ۱۶ میلی گرم باشد. در ابتدا باید یک دوز ۴ میلی گرمی استفاده شود و سپس بعد از هر اجابت مزاج ۲ میلی گرم تا زمان بهبودی استفاده کنید.

در اسهال مزمن هم همینطور در ابتدا به صورت خوراکی ۴ میلی گرم از آن استفاده شود و سپس به دنبال آن بعد از اجابت مزاج ۲ میلی گرم از دارو استفاده شود. طول دوره بهبودی ممکن است به دلیل مزمن بودن آن به طول انجامد، اگر بعد از گذشت ۱۰ روز هیچ گونه بهبودی حاصل نشد نشان دهنده مقاوم بودن اسهال به قرص لوپرامید است. که نمی توان با افزایش دادن دوز اسهال را درمان کرد.

در کودکان⇐ در کودکانی بین ۲ تا ۶ سال معمولا ۱ میلی گردم به تعداد سه مرتبه در طول روز و سپس در ازای هر ۱ کیلو از وزن بدن کودک بعد از هر مرتبه از اسهال ۰/۱ میلی گرم می باشد. به طور کل حد مجاز برای استفاده در بین کودکان ۳ میلی گرم در روز می باشد.

در بین کودکان ۶ تا ۸ ساله هم به میزان۲ میلی گرم ۲ مرتبه در طول روز اول سپس بعد از هر بار اسهال با توجه به وزن بدن ۰/۱ است، حد مجاز استفاده برای این دوره سنی حدود ۴ میلی گرم در طول روز می باشد. میزان استفاده از این دارو برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال به ترتیب ۶ میلی گرم در روز و ۸ میلی گرم در روز می باشد.

 

منع مصرف

 افرادی که هر گونه حساسیت نسبت به مشتقات و ترکیبات قرص لوپرامید دارند.

کودکانی که زیر ۲ سال سن دارند. در صورت داشتن در های شکمی. دیسانتری حاد. کولیت سودوممبران ناشی از درمان با دارو های آنتی بیوتیکی. کولیت اولسراتیو حاد. مصرف لوپرامید در بارداری

از آنجایی که این دارو در دسته گروه های دارویی c قرار دارد اثرات آن بر روی جنین مشخص نیست، اما بهتر است در این زمینه محتاطانه رفتار نمایید و قبل از مصرف آن حتما با پزشک مشورت نمایید.

مهم ترین عوارض جانبی حالت تهوع بی اشتها شدن استفراغ وزوز گوش انتروکولیت نکروتیک کم شدن فعالیت های سیستم عصبی درد شکم خشکی دهان راش های پوستی ایجاد حساسیت سرگیجه مگاکولون توکسیک مختل شدن هضم غذا

 

تداخل های دارویی آمیودارون دلاویردین  اریترومایسین  اسپیرونولاکتون  دیلتیازم رانیتیدین کلوپیدوگرل  سایمتیدین  سیکلوسپورین فنتانیل جم فیبروزیل ایدلالیزیب کلاریترومایسین کوبیسیستات  وراپامیل میبفرادیل کوتریموکسازول

 

مصرف لوپرامید در شیر دهی

این دارو می تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود و برای کودک خطراتی را به وجود بیاورد به همین دلیل نیاید از این قرص در دوران شیر دهی استفاده کنید.