طبق اعلام انجمن شنوایی گفتار و زبان ایالات متحده (ASHA)، نوزادان از سن سه ماهگی شروع به واکنش به صداها می کنند. اعتقاد بر این است که کودک در هنگام جنینی از اوایل ماه های ششم و هفتم بارداری شروع به تشخیص و واکنش به صداها می کند. اما رشد مناسب شنوایی کودک تنها پس از تولد رخ می دهد.

 

رشد قدرت شنوایی کودک تازه متولد شده

مطابق با اعلام مؤسسه ملی آمریکا در مورد ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD)، کودکی که حس شنوایی سالمی داشته باشد، به نقطه عطف رشد زیر خواهد رسید.

از زمان تولد تا سه ماهگی: از صداهای بلند شگفت زده می شود در هنگام گوش دادن به صدای شما آرام شده یا لبخند می زند در واکنش به صدا، مکیدن شیر را شروع یا متوقف می کند برای هر نیاز خاص یک صدای متفاوت ایجاد می کند از ۴ تا ۶ ماهگی: چشم ها را در جهت یک صدای ایجاد شده حرکت می دهد. اسباب بازی هایی را می بیند که صدا ایجاد می کنند به تغییر تن صدای شما واکنش نشان می دهد شروع به توجه به موسیقی می کند از ۷ ماهی تا یک سالگی: سر را چرخانده و به جهت صدا حرکت می دهد هنگامی که اسمش را صدا می زنند، شروع به واکنش نشان دادن می کند. کلماتی از اسم های رایج اشخاص و اشیاء را شناسایی می کند مانند فنجان، کامیون، آبمیوه یا بابا. شروع به پاسخگویی به کلمات ساده مانند «نه»، «بیا اینجا»، «بیشتر می خواهی» و … می کند. آهنگ ها و داستان ها را برای مدت کوتاهی می شنود.

هر کودکی متفاوت است و اگر کودک در مدت چندین هفته یک مرحله مهم از شنوایی خود را از دست می دهد، لزوما نشان دهنده مشکلی نیست.

 

نوزادان چه موقع بعد از تولد شروع به شنیدن می کنند؟