برگ انجیر به شکل خشک در دمنوش های گیاهی به کار می رود اما این برگ به شکل تازه نیز قابل خوردن می باشد. خواص برگ انجیر از نظر دارویی اهیمت زیادی دارد و از آن به عنوان دارو استفاده می کنند.

 

 

خاصیت برگ انجیر را با ترکیبی از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی می شناسند. گرد شدن چندین خاصیت مفید و ضروری برای بدن در یک گیاه، سبب ارزشمندی آن شده است.

خواص برگ انجیر درمان برونشیت

برونشیت یک بیماری تنفسی است و خواص برگ انجیر به شکل چای در درمان و تسکین آن موثر است. البته بیماری های تنفسی بسیاری چون آسم را تحت تاثیر خود قرار می دهد. برای چای برگ انجیر، باید ۲ تا ۳ عدد برگ انجیر را در نیم لیتر آب بگذارید و بر روی شعله قرار دهید. برگ انجیر باید به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوشانده شود. بعد از ۲۰ دقیقه جوشیدن، آن گاه برگ ها را بیرون آورده و چای را بنوشید.

برطرف کردن بیماری های جنسی

از خواص دارویی برگ انجیر باید به درمان عفونت های جنسی اشاره کرد. در بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا و پیرامون آن از این ویژگی برای درمان عفونت های جنسی استفاده می گردد.

برگ انجیر و بارداری

کاهش میزان اسید معده را به دنبال دارد. به همین دلیل در دوران بارداری توصیه می شود.

استحکام استخوان ها

فسفر زیادی برای تولید استخوان دارد و به همین برای شکستگی ها مورد استفاده قرار می گیرد. کلسیم موجود در خواص برگ انجیر سبب مستحکم شدن استخوان ها می گردد و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.

از دفع کلسیم ممانعت می کند

به دلیل داشتن پتاسیم بالا مانع از دفع کلسیم می گردد. دفع کلسیم در بدن به علت وجود سدیم بالاست. به همین خاطر توصیه می شود برای جذب کلسیم، مصرف نمک را پایین بیاورید. با مصرف برگ انجیر سموم بدن بسیار کم می شوند.

یبوست

فیبر از خواص برگ انجیر است و برای درمان یبوست کاربرد زیادی دارد. زمانی که فیبر مصرفی بدن زیاد می شود، حرکات روده طبیعی و منظم می گردد. تمام این عوامل به دفع آسان و جلوگیری از یبوست منجر می شود.

 

فیبر مصرفی دفع را به شکل منظمی برقرار می سازد و از اسهال نیز ممانعت می کند. این خاصیت از خواص انجیر و برگ انجیر می باشد. برای بهره مندی از این خاصیت، باید برگ انجیر را به شکل دمنوش مورد استفاده قرار داد.

 

جلوگیری از سرطان سینه

از دست رفتن تعادل هورمون ها پس از یائسگی پیامدهایی زیادی را به دنبال خواهد داشت. این پیامدها منجر به گرگرفتگی، بروز بیماری و … می گردند. در مواردی نیز این تغییرات هورمون می تواند فعالیت آنتی اکسیدان ها را در برابر رادیکال های آزاد تحت تاثیر قرار دهد. علت اصلی سرطان به رادیکال های آزاد مرتبط می گردد.

 

دیابت

تنظیم قند خون در فرد دیابتی را بهبود می بخشد. به همین دلیل نیاز او به انسولین را کمتر می کند. پتاسیم موجود در برگ انجیر, سبب ممانعت از بالا رفتن قند خون در بدن می شود.

 

کاهش وزن

در بسیاری از موارد فواید برگ انجیر برای کنترل و درمان چاقی استفاده می گردد. اگر برای دریافت مکمل و مواد مغذی از برگ انجیر استفاده می کنید، آن را در حد متعادل مصرف کنید.

 

کنترل و کاهش کلسترول

وجود پکتین در برگ انجیر بر اهمیت و ارزش آن می افزاید. پکتین یک فیبر محلول در آب است. این فیبر زمانی که به وسیله متابولیسم آزادسازی می شود، کلسترول مازاد بدن را دفع خواهد کرد. فیبر زیاد سبب عملکرد صحیح روده و درمان یبوست می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مواد فیبردار را پیشنهاد می کنند.

درمان مشکلات جنسی

برگ انجیر باعث افزایش هورمون و نیروی جنسی می شود. به همین دلیل بسیاری از نازایی ها که ناشی از ضعف نیروی جنسی هستند، با برگ انجیر درمان می شوند. این گیاه بسیاری از اختلالات جنسی از جمله اختلال در نعوظ، زود انزالی و … را درمان می کند. برای تقویت نیروی جنسی بهتر است ۴ عدد برگ انجیر را با یک لیوان شیر مخلوط و نوش جان کنید. از این نظر با خواص چای بابونه برابری می کند. بهترین زمان برای مصرف این مخلوط، صبح گاه به شکل ناشتاست. این موضوع باعث جذب سریع ترکیب می شود.

کاهش تری گلیسرید

برگ انجیر با موادی چون امگا۳، فنول و امگا۶ شناخته می شود. این مواد اثر مستقیمی بر میزان تری گلیسرید دارند و به همین دلیل برای پیشگیری از حملات قلبی چون بیماری سرخرگ کرونری به کار می روند.

تنظیم فشار خون

با وجود پتاسیم موجود در خواص برگ انجیر, تنظیم فشار خون نیز از عملکردهای مثبت برگ انجیر می باشد. به خصوص اینکه این ماده سدیم کمی را در بدن بر جای می گذارد و همین موضوع به آرامش اعصاب و کنترل فشار خون منجر می گردد.

سایر خاصیت های برگ انجیر ماده ای لزج و چسبناک از برگ انجیر مشتق می گردد. از همین خاصیت برگ انجیر برای تسکسن درد گلو و یا برطرف کردن خلط سینه استفاده می شود و از این جهت با خواص دوغ شتر مشترک است. برای درمان سنگ کلیه به کار می رود. از برگ انجیر می توان جهت پاکسازی آکنه استفاده کرد. برای درمان سرفه های خشک به کار می رود. با کاهش اسید معده، درمان موثری برای درد معده است. از بی خوابی در افراد جلوگیری می کند. میزان PH بدن را به حد متعادلی می رساند. ملین است و برای درمان یبوست کاربرد دارد. از درمان های عالی برای پایین آوردن تب، گوش درد و التهاب است. برای سلامت کبد بسیار توصیه می شود. نکات مهم برای مصرف برگ انجیر مصرف زیاد برگ انجیر برای کسانی که حساسیت دارند، مضر می باشد. به اندازه مصرف کنید تا دچار اسهال نگردید. نمونه خشک شده این برگ حاوی مقداری زیادی قند است. به همین خاطر ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود. پیش از جراحی به هیچ عنوان از برگ انجیر استفاده نکنید. چون ممکن است در افراد با حساسیت بالا سبب خونریزی لوله گوارش گردد.

امیدواریم توضیح جامع و کاملی درباره فواید برگ انجیر به شما عزیزان ارائه کرده باشیم. در صورت تمایل می توانید به لینک خواص برگ انبه و خواص برگ گردو در سایت خاصیت مراجعه و از مطالب مرتبط در سایت استفاده بفرمایید.

 

آشنایی با فواید برگ انجیر

آشنایی با فواید برگ انجیر