خواص دارویی زعفران

 زعفران، گیاهی است چند ساله که دارای پیاز است. این پیاز دارای غلاف قهوه‌ای رنگی است. این گیاه در جنوب غربی آسیا، روییده می شود. دارای ساقه و ۶ گلبرگ بنفش رنگ و ۳ رشته کلاله قرمز رنگ است. تکثیر زعفران منحصرا توسط غده زیر زمینی بنه ( کورم ) متداول است. عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یک ترکیب اکسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال است. طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیکروکروسین و رنگین بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام کروسین است.

به جز مصارف خوراکی که عمده مصرف این گیاه ارزشمند است از آن در درمان و مصارف دارویی نیز استفاده می شود. قسمتی از گیاه زعفران که مورد استفاده قرار می گیرد کلاله نارنجی رنگی است که درون گل زعفران قرار دارد.

زعفران به مواد غذایی عطر و رنگ مخصوص می دهد و به همین جهت از زعفران در صنایع غذایی مانند سوسیس سازی، در شیرینی سازی مانند تهیه پودرهای کیک، در داروسازی مانند داروهای ضد افسردگی، در نساجی مانند رنگ کردن پارچه های ابریشمی، در تولید مشروبات الکلی و غیر الکلی بعنوان طعم دهنده طبیعی و در صنایع لبنی استفاده می شود.

ارزش بالای غذایی

ارزش غذایی زعفران به مقدار هر ۱۰۰ گرم، در قالب جدول زیر قابل ملاحظه است.

نوع مواد مقدار در ۱۰۰ گرم انرژی (کالری) ۳۱۰ کیلو کالری چربی ۵٫۸۴ گرم پروتئین ۱۱٫۴۳ گرم کربوهیدرات ۶۵٫۳ گرم فیبر غذایی ۳٫۹ گرم سدیم ۱۴۸ میلی گرم پتاسیم ۱۷۲۴ میلی گرم کلسیم ۱۱۱ میلی گرم آهن ۱۱٫۱۰ میلی گرم مس ۰٫۳۲۸ میلی گرم منیزیم ۲۴۶ میلی گرم منگنز ۲۸٫۴ میلی گرم ویتامین  B6 ۱٫۰۱ میلی گرم ویتامین A ۵۳۰ واحد بین المللی

 

این گیاه ارزشمند ارزش غذایی بالایی دارد و در درمان خیلی از بیماری ها موثر است. از زعفران برای کم کردن چربی خون و کلسترول خون استفاده می شود. زعفران یک آرامبخش طبیعی است که باعث به اشتها آمدن هم می شود.

 

سلامت و زیبایی پوست

یکی از خواص زعفران این است که می تواند برای رفع لک های روی پوست صورت و روسن تر شدن پوست بسیار مفید باشد. برای استفاده از این خاصیت زعفران باید یک ماسک طبیعی تهیه کنید و روی پوست خود قرار دهید.

برای این منظور مقداری زعفران پودر شده را به همراه ۳ قاشق چایخوری شیر ترکیب کنید و مخلوط به دست آمده را به آرامی روی پوست بمالید و آنرا به خوبی روی پوست ماساژ دهید. سپس بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند سپس با آب ولرم بشویید.

پیشگیری از افسردگی

بر اساس تحقیقات محققین زعفران می تواند از افسردگی جلوگیری کند و برای پیشگیری از افسردگی موثر است. در طب سنتی به این گیاه ارزشمند خواص شاد کننده و خنده آوری را نسبت داده اند که همین موضوع هم با تحقیقات محققین مرتبط است.

مصرف زعفران در غذاها و نوشیدن چای زعفران به تمدد اعصاب کمک می کند و باعث افزایش تمرکز انسان می شود. در جلوگیری از بیماری آلزایمر و پارکیسون بسیار تاثیر گذار است و دردهای عصبی را نیز تسکین می دهد.

ضد سرطان

زعفران خواص ضد سرطانی دارد و به عنوان یک داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکالهای آزاد عمل می‌کند. مواد آنتی اکسیدان موجود در زعفران خواص ضد سرطانی دارد. استفاده از زعفران از بروز توالی های ژنی سرطان زا جلوگیری می کند و در ترمیم مولکول های دی ان ای آسیب دیده تاثیر بسزایی دارد.

پیشگیری از کاهش دید

بر طبق تحقیقات یک مرکز دانشگاهی در کشور ایتالیا زعفران می تواند در کارکرد منظم سلول های بینایی انسان تاثیر بگذارد و از سلول های بینایی در مقابل آسیب ها محافظت می کند ، همچنین از پیشرفت برخی بیماری های مرتبط با چشم جلوگیری می کند.

از دیگر فواید زعفران اینست که باعث احیای سلول های آسیب دیده چشم می شود. مصرف زعفران می تواند جلوی اختلالات لکه زرد شبکیه چشم را که در سن بالا ایجاد می شود را بگیرد و حتی جلوی پیشرفت بیماری های ژنتیکی چشم را هم می گیرد.

افزایش تمرکز

زعفران افزایش دهنده تمرکز حواس است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثر می باشد. زعفران در درمان دردهای عصبی و کم خوابی موثر می باشد. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماریهای ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.

زیان های زعفران

مصرف بیش از حد

مصرف بی رویه زعفران مضر است و باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون ریزی از بینی، خون ریزی از پلک ها و لب و موجب سر گیجه، بی حالی، زردی پوست و عوارض خطرناک دیگر می شود که این عواقب حتی می تواند منجر به مرگ شود. مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند است و مصرف بیش از ۵ گرم آن برای هر نفر در ماه مضر است. اما مصرف ۵ گرم زعفران در یک وعده غذایی می تواند منجر به مرگ انسان گردد.

راهکار شناخت زعفران خالص از تقلبی

گیاه زعفران را می توان بین انگشتان دست فشرده و به شکل یک توپ گرد درآورده و دید آیا شگل گرد حفظ می شود یا خیر. چون زعفران خالص انعطاف‌پذیر است و وقتی فشرده می‌شود سریعا از هم پاشیده می‌شود. علاوه برآن در صورت نزدیک کردن کبریت به زعفران خالص، مشاهده می‌کنیم که نمونه خالص آن سریع آتش می‌گیرد وبه سختی اثری از خود باقی می‌گذارد. در حالی که یک رشته زعفران تقلبی به سختی می‌سوزد، جرقه‌هایی به اطراف پرتاب می‌کند، به راحتی خاموش می‌شود و بقایای قابل توجهی از خود به جای می‌گذارد

 

 

 

 

 

خواص دارویی زعفران

خواص دارویی زعفران

تاثیر پوست میوه روی درمان ام اس

 پژوهشگران “دانشگاه توماس جفرسون” آمریکا با همکاری دکتر “عبدالمحمد رستمی“، دانشمند ایرانی این دانشگاه دریافتند که ترکیب موجود در پوست برخی میوه‌ها می‌تواند مانع آسیب‌های ناشی از بیماری ام‌اس شود.

به نقل از نوروساینس‌نیوز، بیماری ام‌اس به تدریج عضلات را ضعیف و ناتوان می‌کند و بسیاری از درمان‌های آن هنگامی کارآمد هستند که در آغاز بیماری به کار گرفته شوند. در هر حال، بسیاری از درمان‌های کنونی ام‌اس می‌توانند آسیب‌های معکوسی را به همراه داشته باشند که به برخی از سلول‌های مغز موسوم به نورون صدمه می‌زنند.

دانشمندان “دانشگاه توماس جفرسون” (Thomas Jefferson University) آمریکا با همکاری دکتر “عبدالمحمد رستمی” (A.M Rostami)، دانشمند ایرانی و مدیر بخش علوم اعصاب این دانشگاه در پژوهش جدیدی نشان دادند ترکیبی که در پوست میوه‌هایی مانند سیب، آلو و برخی از سبزیجات وجود دارد، می‌تواند مانع آسیب بیشتر به نورون‌ها شود و حتی با بازسازی نورون‌ها، آسیب را از بین ببرد.

دکتر “گوانگ زیان ژانگ” (Guang Xian Zhang)، استاد علوم اعصاب دانشگاه توماس جفرسون و از نویسندگان این پژوهش گفت: اگرچه نتایج این پژوهش هنوز بسیار مقدماتی هستند و از آزمایش مدل‌های حیوانی به دست آمده‌اند، اما ما را تشویق می‌کنند تا این ترکیب را هم دارای ظرفیت متوقف کردن و هم ترمیم آسیب در بیماران مبتلا به ام‌اس ببینیم.

ژانگ افزود: آزمایش‌های بسیاری روی موش‌هایی که در مرحله ابتدایی ام‌اس و یا مرحله حاد آن قرار دارند، انجام شده‌اند اما ما تاثیر این ترکیب را هنگامی روی بیماری آزمایش کردیم که به مرحله مزمن رسیده و به بافت سیستم‌های عصبی آسیب رسانده بود.

دکتر رستمی نیز در این زمینه گفت: برای بررسی ایمنی این ترکیب موسوم به “اسید اورسولیک” (Ursolic asid)، باید پژوهش‌های بیشتری انجام شوند اما در هر صورت این پژوهش، یک گام پیشرو به سوی درمان بیماری ام‌اس به شمار می‌رود.

 

 

تاثیر پوست میوه روی درمان ام اس

 

نوزادان چه موقع بعد از تولد شروع به شنیدن می کنند؟

 طبق اعلام انجمن شنوایی گفتار و زبان ایالات متحده (ASHA)، نوزادان از سن سه ماهگی شروع به واکنش به صداها می کنند. اعتقاد بر این است که کودک در هنگام جنینی از اوایل ماه های ششم و هفتم بارداری شروع به تشخیص و واکنش به صداها می کند. اما رشد مناسب شنوایی کودک تنها پس از تولد رخ می دهد.

 

رشد قدرت شنوایی کودک تازه متولد شده

مطابق با اعلام مؤسسه ملی آمریکا در مورد ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD)، کودکی که حس شنوایی سالمی داشته باشد، به نقطه عطف رشد زیر خواهد رسید.

از زمان تولد تا سه ماهگی: از صداهای بلند شگفت زده می شود در هنگام گوش دادن به صدای شما آرام شده یا لبخند می زند در واکنش به صدا، مکیدن شیر را شروع یا متوقف می کند برای هر نیاز خاص یک صدای متفاوت ایجاد می کند از ۴ تا ۶ ماهگی: چشم ها را در جهت یک صدای ایجاد شده حرکت می دهد. اسباب بازی هایی را می بیند که صدا ایجاد می کنند به تغییر تن صدای شما واکنش نشان می دهد شروع به توجه به موسیقی می کند از ۷ ماهی تا یک سالگی: سر را چرخانده و به جهت صدا حرکت می دهد هنگامی که اسمش را صدا می زنند، شروع به واکنش نشان دادن می کند. کلماتی از اسم های رایج اشخاص و اشیاء را شناسایی می کند مانند فنجان، کامیون، آبمیوه یا بابا. شروع به پاسخگویی به کلمات ساده مانند «نه»، «بیا اینجا»، «بیشتر می خواهی» و … می کند. آهنگ ها و داستان ها را برای مدت کوتاهی می شنود.

هر کودکی متفاوت است و اگر کودک در مدت چندین هفته یک مرحله مهم از شنوایی خود را از دست می دهد، لزوما نشان دهنده مشکلی نیست.

 

نوزادان چه موقع بعد از تولد شروع به شنیدن می کنند؟

 

آیا دریافت یک بسته یا نامه از چین بی خطر است؟

آیا دریافت یک بسته یا نامه از چین بی خطر است؟

بله، بی خطر است. افرادی که از چین بسته هایی را دریافت می کنند، در معرض خطر کروناویروس جدید قرار ندارند. بنابر تجزیه و تحلیل های گذشته، مشخص شده است کروناویروس ها مدت زمان زیادی روی اشیائی مانند نامه یا بسته ها زنده نمی مانند.

توجه: برخی مطالعات جدید نشان داده اند که کروناویروس جدید می تواند تا ۹ روز نیز روی سطوح باقی بماند.

آیا دریافت یک بسته یا نامه از چین بی خطر است؟

 

ارتودنسی پیشگیری چیست

ارتودنسی پیشگیری چیست و چه نیازی به آن داریم؟

مشکلات ارتودنسی در کودکان می‌تواند علل مختلفی مثل مکیدن انگشت شست، ناخن خوردن و یا گاز گرفتن لب‌ها داشته باشد. درمان ارتودنسی در مازندران و سایر شهرها به روش پیشگیری به جلوگیری از مشکلات شدید ارتودنسی در آینده کمک می‌کند. نشانه‌های مشکلات ارتودنسی در آمل و سایر نقاط جهان در کودکان عبارت‌اند از:

ارتودنسی پیشگیری چیست و چه نیازی به آن داریم؟

– زود یا دیر افتادن دندان‌های شیری

– به وجود آمدن مشکل در جویدن یا گاز زدن

– نفس کشیدن از طریق دهان

– مکیدن انگشت

– جابه‌جایی یا گیرکردن دندان‌ها در لثه زمان درآمدن

– جلو رفتگی یا عقب رفتگی فک و صدا دادن فک‌ها

– مشکل در حرف زدن

– گاز گرفتن گونه یا بالای دهان

– دندان‌های جلوآمده

– دندان‌هایی که به‌طور کامل روی‌هم چفت نمی‌شوند

– تقارن نداشتن و یا تعادل نداشتن صورت

– دندان‌قروچه

 

فرایند درمان ارتودنسی پیشگیری

این روش درمان در هر کودکی متفاوت است. بریس های پیشگیری ثابت برای کودکان نیازمند چند جلسه مراجعه به دندان‌پزشک دارد درصورتی‌که کودکانی که قرار است برایشان از بریس متحرک استفاده شود دندان‌پزشک حتماً باید نحوه‌ی استفاده از آن را به‌صورت کامل برای والدین توضیح دهد. با استفاده از ارتودنسی در مازندران و ارتودنسی در آمل به روش پیشگیری می‌توانید قبل از اینکه مشکل جدی برای دندان‌های فرزندتان پیش آید از آن جلوگیری کنید. این درمان روش‌های مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

فضا نگه‌دار: از فضا نگه‌دارها زمانی استفاده می‌شود که دندان شیری فرد افتاده باشد و برای حفظ این فضای خالی جهت رشد دندان اصلی از فضا نگه‌دار استفاده می‌کنند. این روش باعث می‌شود دندان‌های مجاور تغییری نکنند و رشد دندان اصلی هم به‌صورت کج نباشد.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 صفحه بعد
<-blogads->